Saturday 7 July 2012

Lanskap




Definasi :

Terdapat banyak pendapat dalam mendifinasikan lanskap. Skop lanskap sangat luas, ianya tidak hanya merangkumi penanaman pokok semata-mata. Pembinaan berbagai struktur dan kegunaannya yang berbeza juga berhubungkait dengan istilah lanskap itu sendiri. Secara ringkas lanskap adalah :

"Merupakan suatu pemandangan luaran atau permukaan bumi di atas daratan yang dihasilkan dari keadaan semulajadi atau dibina oleh manusia."

Sejak berabad lama, selari dengan usia ketamadunan manusia berbagai rencana dan usaha telah dilakukan untuk mendapat kehidupan yang lebih baik dan selesa. Setelah berjaya membina sebuah kediaman (rumah) manusia membuat pula perancangan untuk menghasilkan persekitaran yang teratur, kemas dan harmoni. Berbagai elemen semulajadi dan rekaan disatukan untuk menghasilkan rekabentuk lanskap yang menarik. Lanskap terbahagi kepada dua bahagian :

1) Lanskap Lembut (Soft Scape)




Merupakan gubahan/rekabentuk yang melibatkan penggunaan elemen semulajadi seperti tumbuh-tumbuhan, batu-batu sungai dan air serta hidupan di dalamnya. Lanskap ini dapat memberikan kedamaian, ketenangan dan keindahan kepada penggunanya.

2) Lanskap Kejur (Hard Scape) 





Merupakan gubahan/rekabentuk yang melibatkan elemen buatan manusia dan keras yang dibuat supaya dapat beharmoni dengan alam semulajadi. Bahan-bahan binaan termasuklah batu-batan, kayu-kayan, simen, fibreglass dan kaca. Wakaf, gazebo, pargola dan kolam ikan antara contoh lanskap kejur.

No comments:

Post a Comment